Den svenska enhörningen – storyn om Spotify

[2018-05-02] I den nyutkomna boken Den svenska enhörningen – storyn om Spotify, skriver medie- och kommunikationsforskaren Pelle Snickars och Rasmus Fleischer, forskare i ekonomisk historia, båda Umeå universitet, om Spotifys krokiga resa till musik- och techvärldens absoluta mittpunkt.

På bokus.com beskrivs om hur det i boken handlar om ett svenskt bolag som i grunden har förändrat hur människor världen över lyssnar på musik. Och att Spotify lyser som den svenska företagshimlens klaraste stjärna.

Men Daniel Ek och Martin Lorentzons skapelse har gjort misstag och brutit mot lagen, fått kritik, backat tillbaka, tagit efter andra, försökt på nytt och lyckats. De sagolika framgångarna till trots har Spotify aldrig gjort en enda krona i vinst. I stället har bolaget ständigt behövt uppfinna sig själva på nytt för att säkra ett fortsatt inflöde av riskkapital.

Boken finns kommenterad på ett flertal ställen, några av dem syns nedan:

dn.se

va.se

etc.se

Länk till Diva

Redaktör: Per Melander

Adress till nyheten:
http://www.humfak.umu.se/nyhet//.cid291562


Presskontakt

Per Melander, kommunikatör
Humanistisk fakultet

Tel:  090 - 786 93 79

Kontaktformulär

Nyheter i RSS-format

Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på fakultetens nyheter i RSS-format:
Svenska nyheterEngelska nyheter